کد مطلب:122458 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:374

برهان 2
این برهان بر اثبات لزوم وجود ولی و حجت، از طریق مظهریت تامه الهیه است چه حقتعالی و مبدء اعلی از حیث مقام احدیت مطلقه و مقام ذات غنی عن العالمین است و ارتباط حق بخلق از حیث مقام اسماء و صفات و حضرت لاهوت است و چون بمقتضای (و علم آدم الاسماء كلها) آدم اول انبیا و اولیاء هستند و مظهر اتم و اكمل آن در هر عصری نبی و ولی آن عصر است كه قطب عوالم امكان و نشآت وجود است پس در هر زمان نبی و ولی وقت دارای مقام قطبیت و مظهریت تامه كامله نسبت باسم كلی حق كه متصرف در آن دور و كور می باشد و از رقایق خاتم انبیاء و خاتم اولیاء و مكمل دولت و



[ صفحه 184]



سلطنت اسم كلی الهی است و تصرف در عوالم وجودیه باذن الله كه اذن تكوینی است باو مفوض می باشد باید چنین شخص بنام نبی و ولی و حجت و امام در هر عصر و هر دوره ای موجود باشد تا مظاهر اسماء جزئیه را بظاهر خود متصل نماید و داعیا الی الله باذنه باشد و كمالاتی كه بتوسط آن اسما باید بآنها برسد ایصال كند چه اگر نباشد فیض منقطع خواهد شد و محور وجود از هم خواهد پاشید و نظام امكان متزلزل خواهد گردید چنانچه مقام عصمت میفرماید: لولا الحجه لساخت الارض باهلها (از امام صادق (ع) اصول كافی). و امام شبهه ی فقد رسل و ولی در زمان فترت باینكه در آن زمان زمین خالی از حجت بوده و همچنین هنگام عروج نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم بعوالم علوی زمین خالی از حجت بود وارد نیست.

زیرا در زمان فترت حجت بوده منتهی عقیده و ایمان مردم سست بوده و همچنین هنگام عروج پیغمبر اكرم بعوالم علوی توجهش از ارض و عالم امكان سلب نشده چه آنحضرت مظهر (لایشغله شأن عن شأن) است و توجهش از هیچیك از عوالم سلب نشده بود و بر تمام عوالم عالیه و نازله احاطه استیعابی كلی وجودی داشته است.